Ilmastokriisiä ei torjuta ilman saavutettavaa julkista liikennettä
Elokapina Helsinki
Elokapina Helsinki on mukana tiistaina 22.10.2024 järjestettävässä Halvan joukkoliikenteen puolesta – Stop HSL:n korotuksille! -mielenosoituksessa. Liikenteessä syntyy Suomessa viidennes, ja EU:ssa jopa neljännes kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Saavutettavan joukkoliikenteen tarjoaminen vähentää autoilua ja kuuluu siten tehokkaimpiin keinoihin ekokriisiä vastaan kamppailussa. Helsingin elokapinalliset ovat mukana vaatimassa aidosti saavutettavaa joukkoliikennettä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja ilmastotoimien nimissä.
Saavuttamaton julkinen liikenne on sosiaalinen ja ekologinen emämunaus
HSL suunnittelee rajuja hinnankorotuksia jo nyt hyvin kalliisiin lippuihinsa: hintoihin voi tulla jopa 8 % korotuksia vuoden 2025 alussa. HSL ja sen jäsenkunnat ovat viemässä julkista liikennettä pisteeseen, jossa suurella osalla sen käyttäjistä ei yksinkertaisesti ole varaa sitä käyttää.
Kallis julkinen liikenne on sosiaalisesti erittäin epäoikeudenmukaista. Erityisesti näin on nyt, kun hallituksen toiminta ajaa ihmisiä taloudellisesti entistäkin ahtaammalle. Päivittäin julkista liikennettä käyttävien budjettiin matkaliput lohkaisevat jo nyt suuren loven, eivätkä rahat monilla riitä edes perustarpeisiin. "Helsinki on sitoutunut edistämään yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia kaikessa toiminnassaan", sanotaan Helsingin kaupunkistrategiassa. Joukkoliikenne, joka ei ole saavutettava suurelle osalle kaupunkilaisista, on räikeä sosiaalinen vääryys.
Saavuttamaton joukkoliikenne on myös ekologinen vääryys. Aikaisemmin mainitussa kaupunkistrategiassa lukee: "Ilmastonäkökulma otetaan läpäisevästi osaksi kaikkea päätöksentekoa hallinnonalasta riippumatta. Ilmastonäkökulma huomioidaan erityisesti kaupunkirakentamisessa, liikkumisessa ja energiaratkaisuissa." Mitä tämä tarkoittaisi julkisen liikenteen kannalta? Katsotaanpa.
Saavutettava joukkoliikenne tehokkaimpia keinoja ekokriisiä vastaan kamppailussa
Julkinen liikenne aiheuttaa huomattavasti vähemmän ilmastoa lämmittäviä päästöjä kuin yksityisautoilu. Syynä on sen tehokkuus: siinä missä henkilöautot kuljettavat muutamia ihmisiä kerrallaan, voi bussissa matkustaa viisikymmentä, suurkaupungin junissa ja metroissa jopa tuhansia.
Liikenne aiheuttaa jopa viidenneksen kaikista kasvihuonepäästöistä. Siksi keskustelu liikkumisen uudelleenjärjestämisestä ekologiseen yhteiskuntajärjestelmään sopivaksi ei ole suinkaan mitätön. Laaja-alainen siirtymä autoilusta julkisiin liikennevälineisiin vähentää liikenteen ilmastovaikutusta huomattavasti.
Elokapina ei syytä yksittäistä autoilijaa. Ihmiset valitsevat julkisen liikenteen silloin, kun se on sopivin vaihtoehto liikkua. Yksityisautoilulla on paljon koettuja etuja: kuljettajat voivat matkustaa omien aikataulujensa mukaan, valita omat reittinsä ja usein päästä lähemmäksi määränpäätään. Alueilla, joilla julkinen liikenne on vähäistä, matka saattaa olla nopeampi kulkea autolla. Osalle liikuntarajoitteisista autoilu voi olla ainoa vaihtoehto.
Kohti kestävää ja sosiaalisesti oikeudenmukaista kaupunkia
Kuitenkin julkisella liikenteellä on yksityisautoiluun verrattuna lukuisia hyötyjä: se on edullisempaa kuin oman auton omistaminen, ja onnettomuuksia tapahtuu vähemmän. Matkan aikana voi hengähtää, lueskella tai työskennellä. Julkisen liikenteen hyödyt näkyvät vielä keskeisemmin yksilötasoa laajemmassa mittakaavassa, sillä laajempia, yhteisiä hyötyjä ovat kasvihuonekaasupäästöjen lasku, kaupungin ilmanlaadun paraneminen ja liikenneruuhkien väheneminen.
Poliittisille päättäjille julkinen liikenne tarjoaa hyvät mahdollisuudet ryhtyä helppoihin ilmastotoimiin. Saavutettavan joukkoliikenteen tarjoaminen mahdollistaa paitsi autoilun vähentämisen, myös kaupungin suunnittelun muuten kuin autoilijalähtöisesti. Samalla se vähentää tarvetta autoilun tukemiselle julkisin varoin. Kaupungit voivat myös päivittää julkisen liikenteen kalustoaan käyttämään uusiutuvia energialähteitä – tämä on helpompi ja oikeudenmukaisempi tehtävä kuin saada yksityisautoilijat tekemään massoittain samoin. Tähän suuntaan HSL on myös ottanut hyviä askeleita lisäämällä sähköbussien määrää (linkki: hsl.fi).
Liikenne nojaa yhä vahvasti fossiilisiin polttoaineisiin, mutta koko nykyisen liikennekannan sähköistäminen ei ole kestävä ratkaisu. Vastuu riittävistä toimista ekokriisin hillitsemiseksi on ennen kaikkea julkisilla toimijoilla, eikä sitä saa sysätä vain yksittäisten kansalaisten harteille. Akuilla kulkevien laitteiden valmistuksessa käytettävien mineraalien louhimiseen liittyy syviä epäoikeudenmukaisuuksia, sillä kaivokset sijaitsevat usein maissa, joiden yhteiskuntarakenne ei suojaa työntekijöitä riittävästi. Lisäksi nykytahdilla tapahtuvaan liikenteen sähköistymiseen eivät riitä edes kaikki nykyisin tunnetut maamineraaliesiintymät yhteensä (lähde: gtk.fi).
Siksi yksityisautoilun vähentäminen kaikille saavutettavaa joukkoliikennettä tukemalla on huomattavasti järkevämpi ja eettisempi ratkaisu. Siihen ryhtyminen olisi päättäjiltä tarpeellinen ja oikeudenmukainen teko.
Tarpeellinen on aina mahdollista
HSL on perustellut suunnittelemiaan hintojenkorotuksia sillä, että koronapandemian aiheuttamasta joukkoliikenteen käytön vähenemisestä on toivuttava. Hintojen noustessa lipullinen joukkoliikenteen käyttö on kuitenkin mahdollista yhä harvemmille. Joukkoliikennettä käytetään, kun se koetaan liikkumisen kannalta sopivimmaksi vaihtoehdoksi – siis silloin, kun toimivaan ja halpaan joukkoliikenteeseen panostetaan ja kaupunki-infrastruktuuri on rakennettu juuri joukkoliikennettä, eikä yksityisautoilua suosivaksi.
World Resource Instituten tuore raportti (linkki: wri.org) osoittaa, että kukoistava julkinen liikenne on ratkaisevan tärkeä osa ekologista jälleenrakennusta ja Pariisin sopimuksen mukaisten liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteiden saavuttamista. Tutkijat korostavat, että julkisen liikenteen kohtaamasta pandemiašokista on toivuttava painottamalla julkisen liikenteen ekologista merkitystä.
Maailmassa tarvitaan akuutisti maita ja kaupunkeja, jotka asettavat joukkoliikenteen liikenne- ja rakennuspolitiikassaan etusijalle. Sitoumukset halvan julkisen liikenteen mahdollistamiseen olisi nähtävä investointeina, joilla voidaan vähentää päästöjä, tarjota työpaikkoja ja parantaa terveyttä. On keskeistä, että yhä useammalla on varaa matkustaa julkisilla liikennevälineillä. Helsingissä nopeat toimet ovat erityisesti tarpeen, sillä nykyisellä menolla Helsingissä juuri liikenne on nousemassa keskeiseksi päästölähteeksi (linkki: hel.fi).
Yksinkertaisesti sanottuna toimiva ja halpa julkinen liikenne on ilmastoratkaisu, joka on suoraan silmiemme edessä. Siihen panostaminen ja sen mahdollistaminen kaikille on ratkaiseva tekijä ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Jos hinnat nousevat, varaa julkisen liikenteen lippuihin on yhä harvemmalla.
Tule mukaan kapinoimaan julkisen liikenteen puolesta!
Ilmastokriisi on meneillään nyt, eikä ilmastotoimiin ryhtyminen voi odottaa. Odottaa eivät voi myöskään ihmiset, joiden toimentuloon hallituksen leikkaukset ovat iskeneet voimakkaasti. Hekin tarvitsevat joka päivä kulkuyhteyksiä työpaikkoihin ja elintärkeisiin julkisiin palveluihin, joita saadakseen täytyy – lähipalveluiden lakkauttamisen vuoksi – matkustaa yhä kauemmas.
Helsingin seudun kunnat ja HSL voivat tehdä sitoumuksen julkisen liikenteen ja ilmastotoimien yhdistämiseksi. Monissa nykyisissä ilmastotoimintasuunnitelmissa ei edes käsitellä kaupunkiliikennettä, mutta esimerkiksi Helsingin kaupunkistrategiassa käsitellään. Siinä sanotaan: "Älykkäät liikenneratkaisut ovat sujuvan arjen perusta. Jatketaan fossiilisista polttoaineista luopumista joukkoliikenteessä. Pidetään helsinkiläisten joukkoliikennelippujen hinnat kohtuullisina."
Tätä vaadimme mekin. Joukkoliikenteen hintojen tulee pysyä kohtuullisina – yhtä lailla Helsingissä kuin koko HSL-alueella. Lyhyellä tähtäimellä lipuista on saatava halpoja. Pidemmällä tähtäimellä julkisesta liikenteestä on tehtävä maksutonta. Kyse on sekä sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta että korvaamattomasta ilmastotoimesta.
HSL:n etusivun mainos Helsingin Sanomissa kannusti vielä tammikuussa uskomaan, että kaikki on mahdollista. Yhdessä toimimalla voimme saada aikaan sen, että mahdollisuus muuttuu todeksi myös jatkossa. Liity mukaan tiistaina 22.10.2024 kello 16, kun kokoonnumme osoittamaan mieltä HSL:n toimistolla (Opastinsilta 6, Pasila). Lisätiedot: elokapina.link/Fbw4o2