Pienituloisilla on oikeus liikkua kaupunginosasta toiseen
Elokapina Helsinki tukee antikapitalistisen Emilia-ryhmän “Halvan joukkoliikenteen puolesta – Stop HSL:n korotuksille!” -mielenosoitusta. Mielenosoitus järjestetään 22.10. klo 16–17.30 Helsingissä.
Yksi Elokapinan keskeisistä vaatimuksista on ekologisen jälleenrakennuksen toteuttaminen oikeudenmukaisesti. Tarkemmin sanottuna Elokapina vaatii, että “köyhien, pienituloisten [...] toimeentuloa on reiluuden ja kriisinkestävyyden nimissä parannettava”. On siis täysin Elokapinan arvojen mukaista olla tukemassa mielenosoitusta, joka vaatii joukkoliikenteen pitämistä saavutettavana myös pienituloisille.
Pienituloisten liikkuminen Helsingissä ja sen lähialueilla on nimittäin kevyen liikenteen muotoja kuten pyöräilyä ja kävelyä lukuun ottamatta julkisen liikenteen varassa. Elinpiiri kutistuu hyvin kapeaksi, vain muutaman kilometrin säteelle omasta kodista, mikäli ei ole varaa käyttää busseja, junia tai muita Helsingin seudun liikenteen (HSL) liikennöimiä ajoneuvoja.
Tiedän tämän myös omasta kokemuksesta.
Olen ollut työtön vuoden 2023 alusta asti, sen jälkeen, kun minulle ei enää myönnetty sairaslomaa työuupumukseen.
Kaikkina näinä 20 kuukautena, jolloin olen ollut kokopäivätyön ulkopuolella, minulla on ollut varaa HSL:n kuukausilippuun vain seitsemänä kuukautena. Kolmena niistä osallistuin kuntouttavaan työtoimintaan, jolloin hyvinvointialue myönsi minulle tukea kuukausilipun maksamiseen, ja neljänä sain ostettua lipun osa-aikaisesta toimeksiannosta saamillani työkorvauksilla.
Yli vuoden ajan minulla ei siis ole ollut teoriassa muuta mahdollisuutta liikkua pääkaupunkiseudulla kuin omia jalkoja käyttämällä.
Käytännössä olen kuitenkin matkustanut julkisen liikenteen ajoneuvoilla. En ole vain yleensä maksanut siitä mitään – olen ajanut pummilla, joko ilman lippua tai noussut bussin kyytiin väärennettyä lippua näyttämällä.
Pummilla ajamisessa on omat riskinsä, kuten kaikki tietävät. Olen saanut muutaman tarkastusmaksun, jotka ovat maksukyvyn puuttuessa päätyneet ulosottoon.
Toisinaan olen myös ostanut kertalippuja, mutta se on yleensä edellyttänyt huolellista suunnittelua. Kertaliput tulevat helposti todella kalliiksi, joten huumoriyhtye Runtelia lainatakseni kaikkiin “työttömien tansseihin” ei ole ollut varaa mennä.
Pääkaupunkiseudulla on tarjolla vaikka mitä ilmaista toimintaa, mutta niihin matkustaminen sen sijaan ei ole ilmaista. Moni itseä kiinnostava aktiviteetti tapahtuu Helsingissä, jonne joudun Vantaalta ostamaan neljä euroa maksavan kolmen vyöhykkeen kertalipun. Jo kertaviikkoinen piipahdus naapurikaupungin puolelle ja takaisin jättää lompakkoon helposti pelkkiä kärpäsiä.
On huvittavaa, että työttömiä pyritään aktivoimaan korvaamalla matkat työtoimintaan, mutta omaehtoiseen aktivoitumiseen, eli esimerkiksi harrastuksiin ja yhdistystoimintaan, ei matkarahoja tipu. Työttömän hyvinvointi kun ei ilmeisesti ole asia, johon ajatellaan, että verorahoja kannattaa pistää.
Ei, vaikka syy työttömyydelle löytyisi juuri heikentyneestä hyvinvoinnista.
Viime keväänä julkaistussa blogitekstissä Emilia-ryhmä toteaa Helsingin seudun liikenteen (HSL) lippuhintojen nousun jatkuneen jo toista vuotta. Samaan aikaan myös kaikkien muiden elinkustannusten, kuten ruuan, hinta on noussut tai pysynyt korkealla koronapandemian ja Ukrainan sodan seurauksena. Kaikki maksaa yhä enemmän, jolloin jostain on pakko karsia. Ei ihme, että pienituloisella valinta kohdistuu helposti julkisen liikenteen lippuihin – asunnosta, ruuasta tai netistä kun on vaikea karsia.
Valitettavasti HSL ei näytä aikovan lopettaa lippujen hintojen nostamista. Vuosien 2025-2027 toiminta- ja taloussuunnitelmasta käy ilmi, että ensi vuodelle suunnitellaan uusia 8 prosentin korotuksia. Tämä tarkoittaa kertalipun kohdalla 24 senttiä. Köyhälle tämäkin raha on tärkeä – ja merkitys moninkertaistuu, jos mietitään samanlaisia korotuksia jo nyt kalliiden kuukausilippujen hintoihin.
Pienituloisten on usein pakko liikkua edullisesti, koska ei ole muuta vaihtoehtoa. Vaikuttaa siltä, että pienituloisten liikkuminen halutaan estää nyt kokonaan hintoja korottamalla.
nimimerkki laskos