Jääkiekon sponsorit vievät meiltä talven: Elokapinan tarraterveiset jääkiekon MM-kisoissa Tampereella

Metallipintaan liimattu tarra jossa teksti: Ei skeidaa ilmakehään – talviurheilun sponsorit vievät meiltä talven + EK-logo.

Elokapina vieraili Tampereella jääkiekon MM-kisojen pääsponsori Skodan sponsorialueella viemässä tarroillamme terveiset: emme kaipaa lisää skeidaa ilmakehään, rajallisten akkumineraalien kaivamisesta aiheutuvia ympäristötuhoja tai ylikuluttuvaa autoilukulttuuria.

Jääkiekko on rakas urheilulaji tamperelaisille ja koko Suomen kansalle. Jääkiekon MM-kisojen Suomen otteluita katsoo hurja määrä ihmisiä. Edellisten kisojen aikana Suomen kultapeliä seurasi keskimäärin yli 2,3 miljoonaa katsojaa.

Elokapinassa on jääkiekkofaneja. Elokapina ei vastusta jääkiekkoa urheiluna eikä syytä jääkiekkofaneja. MM-kisojen järjestämiseen ja jääkiekkoliittojen toimintaan liittyy kuitenkin vakavia ekologisia ja ihmisoikeusongelmia.

Tämän vuoden MM-kisat on päätetty järjestää kahdessa eri maassa, Suomessa ja Latviassa. Järjestely tarkoittaa lisääntyvää matkustamista: joukkueita, huoltohenkilökuntaa ja faneja lennätetään maasta toiseen – fossiilisia polttoaineita käytettävillä lentokoneilla ensin alkusarjan otteluiden maahan, ja jos sen jälkeen tulosten perusteella joukkue pelaakin myös toisessa maassa, koko joukkue, henkilökunta ja monet fanit lentävät toiseen maahan tapahtuman hiilijalanjälken kasvattaen. Päästöt olisivat pienempiä, jos kisat olisivat järjestetty vain yhdessä maassa.

Jääkiekon MM-kisoja tukee joukko suuria kansainvälisiä firmoja, jotka edistävät omalta osaltaan ilmaston lämpenemistä. Skoda viherpesee samaan aikaan, kun kuljettaa pelaajia ja henkilökuntaa lennoille. Skoda on ollut jääkiekon MM-kisojen virallinen pääsponsori jo vuodesta 1993. Se on saanut mainostaa itseään aktiivisesti, näkyä katukuvassa ja suorastaan tyrkyttää autojaan yleisölle, vaikka autoilua ja päästöjä pitää radikaalisti vähentää kiihtyvän ilmastonmuutoksen takia. Sähköautoilu ei ole kestävä vaihtoehto. Sähköautoteollisuus aiheuttaa tuhoa globaalissa etelässä. Tilanne on eettisesti täysin kestämätön. Sen lisäksi akkumineraaleja on maan kuoren alla vain rajallinen määrä, eivätkä ne riitä maailmanlaajuisesti edes yhden sukupolven sähköautojen akkuihin ja niiden energian varastointiin. Akkumateriaalien kierrätys puolestaan on hidasta ja vie kymmenenkin vuotta.

Skoda on osa saksalaista Volkswagen Group -autoteollisuusyritystä, joka on tunnettu systemaattisesta päästöhuijauksesta. Tunnetuin päästöhuijaus tapahtui vuonna 2015, kun autoihin asennettiin tietokoneohjelma, joka tunnisti päästömittaustilanteen ja tällä tavalla alensi moottorin tehoja alle normaalin sekä laski typpioksidipäästöjä. Laboratorion ulkopuolella rajoite kytkeytyi pois päältä, ja niin autojen todelliset päästöt olivat jopa 40 kertaa ilmoitettuja suuremmat.

Ajoneuvojen renkaita tuottava teollisuusyhtiö Pirelli, voiteluaineiden, moottoriöljyjen ja lisäaineiden valmistaja Liqui Moly ja pysäköintipalvelu Moovy helpottavat ja tukevat autoilua, joka on suuri päästöjen lähde.

Itävaltalainen Raiffeisen-pankki toimii Venäjällä edelleen; siitä huolimatta, että jo yli vuosi sitten Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainassa. Monet kansainväliset firmat, yritykset ja pankit ovat lähteneet Venäjältä, mutta Raiffeisen tekee terroristivaltiossa ennätysvoittoa. Pankki on jo pitkään aikonut vetäytyä Venäjältä, mutta ei ole tehnyt sitä. Tämä todistaa, että siihen ei voi luottaa.

Jääkiekko on likaista hyväveliverkostojen liiketoimintaa. Ihmisillä, ihmisoikeuksilla, ilmastolla ja luonnolla ei ole merkitystä. Jääkiekkoliitto rankaisi vastikään rasismiin puuttunutta valmentajaa. Liitto kieltäytyi maksamasta korvauksia rasismin kohteeksi joutuneelle pelaajalle ja rasismiin puuttuneelle valmentajalle.

Haluamme kysyä, miksi ympäristölle eniten haittaa aiheuttava tukijoiden joukko näkyy MM-kisojen mainoksissa?

Vaadimme ja kehotamme muitakin vaatimaan, että :

  • yksityisautoilua edistävät jääkiekon MM-kisojen sponsorit eivät näy mainoksissa eivätkä tällä tavalla normalisoi ja tee houkuttelevammaksi elämäntapaa, joka edistää ympäristökriisiä
  • sotia tukevat sponsorit eivät näy mainoksissa
  • jääkiekkopiireissä puututaan syrjintään välittömästi.

LINKIT

https://xn--jkiekon-mm-q5aa.com/pudotuspelit/

https://nokiaarena.fi/event/miesten-jaakiekon-mm-kisat-2023/

https://www.theguardian.com/business/2022/may/25/volkswagen-settles-uk-dieselgate-claims-with-193m-payout

https://www.rbinternational.com/en/who-we-are/our-network/international-network.html#russia

https://www.ft.com/content/1cea1f08-83ac-4471-9fa4-1cdfcc86fcb0

https://mind.ua/en/publications/20255411-raiffeisen-bank-again-intends-to-withdraw-from-russia-how-the-banking-group-is-being-pushed-to-leav

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/4589101

https://www.iltalehti.fi/jaakiekon-mm-2022/a/f0d549aa-37a2-4f7d-9a11-b3491c10cacd

https://yle.fi/a/74-20031721

https://www.gtk.fi/tutkimus/on-aika-herata/

Ei skeidaa ilmakehään -tarra 2023 IIHF Ice Hockey World Championship Finland–Latvia (Tampere–Riga) -tekstien vieressä.
Ei skeidaa ilmakehään -tarra liimattuna virallisen sponsorin infonäyttöön esittelyauton vieressä.